Carretero Rodriguez, Mario mario.carretero@uam.es

Historical borders and maps as symbolic supports to master narratives and history education

  • Parellada C
  • Carretero M
  • Rodríguez-Moneo M

Theory & Psychology (p. 763-779) - 1/1/2020

10.1177/0959354320962220 Ver en origen

  • ISSN 09593543

Narrativas maestras, memoria colectiva e historia escolar

  • Carretero, Mario

Cuadernos De Pedagogía (p. 76-81) - 1/1/2020

  • ISSN 02100630
  • iMarina

Fake news y pensamiento crítico

  • Carretero, Mario
  • Sobrino López, Diego

Iber. Didáctica De Las Ciencias Sociales, Geografía E Historia (p. 4-7) - 1/1/2020

  • ISSN 11339810
  • iMarina

“Reconquest” – Historical Narrative or Xenophobic View?

  • Carretero, M

Public History Weekly - 28/2/2019

  • iMarina

Pensamiento histórico e historia global como nuevos desafíos para al enseñanza

  • Carretero, Mario

Cuadernos De Pedagogía (p. 59-63-63) - 1/1/2019

  • ISSN 02100630
  • iMarina

De noticias falsas, reconquistas y demás

  • Carretero, Mario

Iber. Didáctica De Las Ciencias Sociales, Geografía E Historia (p. 55-61-61) - 1/1/2019

  • ISSN 11339810
  • iMarina

Historia y conmemoraciones

  • Carretero, Mario

Iber. Didáctica De Las Ciencias Sociales, Geografía E Historia (p. 4-7-7) - 1/1/2019

  • ISSN 11339810
  • iMarina

Using national history to construct the boundaries of citizenship: An analysis of Greek citizens' discourse about immigrants' rights

  • Kadianaki I
  • Andreouli E
  • Carretero M

Qualitative Psychology (p. 172-187) - 1/2/2018

10.1037/qup0000087 Ver en origen

  • ISSN 23263601

Preface and acknowledgements

  • Psaltis C
  • Carretero M
  • ?ehaji?-Clancy S

(p. v-ix) - 29/8/2017

  • iMarina

Narratives about the past and cognitive polyphasia: Remembering the argentine conquest of the desert

  • Barreiro A
  • Wainryb C
  • Carretero M

Peace And Conflict (p. 44-51) - 1/2/2016

10.1037/pac0000150 Ver en origen

  • ISSN 15327949

History education and conflict transformation: Social psychological theories, history teaching and reconciliation

  • Psaltis, Charis
  • Carretero, Mario
  • Cehajic-Clancy, Sabina

(p. 1-384) - 29/8/2017

10.1007/978-3-319-54681-0 Ver en origen

  • ISBN 9783319546810

Palgrave handbook of research in historical culture and education

  • Carretero, Mario
  • Berger, Stefan
  • Grever, Maria

1/1/2017

  • ISBN 9781137529077
  • iMarina

Psicología del pensamiento: Teoría y prácticas / coord. por Mario Carretero, Mikel Asensio

  • Carretero, Mario
  • Asensio, Mikel

1/1/2014

  • ISBN 9788420683911
  • iMarina

Constructing Patriotism: Teaching History and Memories in Global Worlds

  • Carretero, Mario

(p. XXIII-+) - 1/1/2011

  • iMarina

La construcción del conocimiento histórico: enseñanza, narración e identidades

  • Carretero Rodriguez, Mario

1/1/2010

  • ISBN 9789501261554
  • iMarina

Documentos de identidad: la construcción de la memoria histórica en un mundo global

  • Carretero, Mario

1/1/2007

  • ISBN 9789501256024
  • iMarina

Ensino da história e memória coletiva

  • Carretero, Mario
  • Rosa Rivero, Alberto
  • González, María Fernanda

1/1/2007

  • ISBN 9788536309194
  • iMarina

Cambio conceptual y educación

  • Carretero Rodriguez, Mario

1/1/2006

  • ISBN 987-06-0036-0
  • iMarina

Cambio conceptual y educación / coord. por Wolfgang Schnotz, Stella Vosniadou, Mario Carretero

  • Schnotz, Wolfgang
  • Vosniadou, Stella
  • Carretero, Mario

1/1/2006

  • ISBN 9870600360
  • iMarina

Psicología del pensamiento / coord. por Mario Carretero, Mikel Asensio

  • Carretero, Mario
  • Asensio, Mikel

1/1/2004

  • iMarina

Historical maps as narratives: Anchoring the nation in history textbooks

  • Perez-Manjarrez E
  • Carretero M

Analysing Historical Narratives: On Academic, Popular And Educational Framings Of The Past (p. 164-187) - 14/5/2021

  • iMarina

Historical narratives and the tensions between national identity, colononialism and citizenship

  • Carretero, M. & Perez-Manjarrez, E.

Researching Historyeducation. International Perspectives And Disciplinary Tradition (p. 89-71) - 28/2/2019

  • iMarina

Historical consciousness and representations of national territories. What Trump´s and Berlin walls have in common?

  • Carretero, M

Contemplating Historical Consciousness: Notes From The Field (p. 76-90) - 1/1/2019

  • iMarina

National Identities in the Making and Alternative Pathways of History Education

  • Carretero, Mario
  • Van Alphen, Floor
  • Parellada, Cristian

The Cambridge Handbook Of Sociocultural Psychology (p. 424,442-442) - 1/1/2018

  • iMarina

History, Collective Memories or National Memories? How the representation of the past is framed by master narratives

  • Carretero, M. & Van Alphen, F

Handbook Of Culture And Memory (p. 283-303) - 1/1/2018

  • iMarina

Narrativas maestras y enseñanza de la Historia en la escuela y en la sociedad

  • Carretero, Mario

¿Qué Saben De Su Historia Nuestros Jóvenes? Enseñanza De La Historia E Identidad Nacional (p. 29-41) - 1/1/2018

  • iMarina

History Education and the (Im) possibility of Imagining the Future

  • Carretero, Mario

Imagining Collective Futures: Perspectives From Social, Cultural And Political Psychology (p. 255-271) - 1/1/2018

10.1007/978-3-319-76051-3_13 Ver en origen

Imagining the nation throughout school history master narratives

  • Carretero M

Public History And School: International Perspectives (p. 97-108) - 1/1/2018

10.1515/9783110466133-006 Ver en origen

Power struggles in the remembering of historical intergroup conflict: Hegemonic and counter-narratives about the argentine conquest of the desert

  • Barreiro, Alicia
  • Wainryb, Cecilia
  • Carretero, Mario

History Education And Conflict Transformation: Social Psychological Theories, History Teaching And Reconciliation (p. 125-145) - 29/8/2017

10.1007/978-3-319-54681-0_5 Ver en origen

The teaching of recent and violent conflicts as challenges for history education

  • Carretero, Mario

History Education And Conflict Transformation: Social Psychological Theories, History Teaching And Reconciliation (p. 341-377) - 29/8/2017

10.1007/978-3-319-54681-0_14 Ver en origen

Challenges of historical thinking in the digital age

  • Carretero, M., Cantabrana, M., Rodríguez-Moneo, M

10/10/2019

  • iMarina

Historical Master Narratives Development and Nation's Representation

  • Carretero, M, López Rodríguez, C., Rodríguez Moneo, M., Pérez Manjárrez, E

31/5/2018

  • iMarina

“(Re)enacting the Nation”. The Civic and Psychological Implications of School Historical Reenactments

  • Carretero, M., Pérez Manjárrez, E., Rodríguez Moneo, M

1/11/2018

  • iMarina

STUDENTS HISTORICAL NARRATIVES AND CONCEPTS ABOUT THE NATION

  • Carretero, Mario
  • Lopez, Cesar
  • Gonzalez, Maria Fernanda
  • Rodriguez-Moneo, Maria

History Education And The Construction Of National Identities (p. 153-170) - 1/1/2012

  • iMarina

COMMENTARY Identity Construction and the Goals of History Education

  • Lopez, Cesar
  • Carretero, Mario

History Education And The Construction Of National Identities (p. 139-150) - 1/1/2012

  • iMarina

HISTORY EDUCATION AND THE CONSTRUCTION OF A NATIONAL IDENTITY

  • Carretero, Mario
  • Rodriguez-Moneo, Maria
  • Asensio, Mikel;

History Education And The Construction Of National Identities (p. 1-14) - 1/1/2012

  • iMarina

HISTORICAL KNOWLEDGE - COGNITIVE AND INSTRUCTIONAL IMPLICATIONS

  • Carretero, M
  • Jacott, L
  • Limon, M
  • Lopez-Manjon, A
  • Leon, JA

Cognitive And Instructional Processes In History And The Social Sciences (p. 357-376) - 1/1/1994

  • iMarina

COGNITIVE AND INSTRUCTIONAL PROCESSES IN HISTORY AND THE SOCIAL-SCIENCES - INTRODUCTION

  • VOSS, JF
  • CARRETERO, M

Cognitive And Instructional Processes In History And The Social Sciences (p. 1-14) - 1/1/1994

  • iMarina

UNDERSTANDING NEWSPAPERS - A STUDY TO IMPROVE NEWS COMPREHENSION IN SECONDARY-EDUCATION

  • Leon, JA
  • Limon, M
  • Jacott, L
  • Lopez-Manjon, A
  • Carretero, M

International Journal Of Psychology (p. 588-588) - 1/1/1992

  • ISSN 00207594
  • iMarina

ILLNESS CATEGORIZATION BY EXPERTS AND LAY SUBJECTS

  • Lopez-Manjon, A
  • Carretero, M

International Journal Of Psychology (p. 154-154) - 1/1/1992

  • ISSN 00207594
  • iMarina

Este/a investigador/a no tiene documentos de trabajo.

Este/a investigador/a no tiene informes técnicos.

Hacia una cultura histórica reflexiva, dialógica y participativa: Una colaboración integradora entre investigadores y profesionales

  • Rodriguez Moneo, Maria

Ejecución: 01-11-2020 - 31-10-2022

Tipo: Nacional

Importe financiado: 15000,00 Euros.

  • iMarina

El desarrollo del pensamiento histórico mediante materiales digitales enriquecidos

  • Carretero Rodriguez, Mario (Investigador principal (IP))

Ejecución: 01-01-2019 - 31-12-2021

Tipo: Nacional

Importe financiado: 40414,00 Euros.

  • iMarina

Making histories

  • Asensio Brouard, Miguel Maria (Investigador/a)
  • Rodriguez Moneo, Maria (Investigador/a)
  • Pérez Manjarrez, Everardo (Investigador/a)
  • Carretero Rodriguez, Mario (Investigador principal (IP))

Ejecución: 01-01-2018 - 31-12-2018

Tipo: Nacional

Importe financiado: 23600,00 Euros.

  • iMarina

History Education and National versus Global Citizenship: Challenges and Conflicts

  • Carretero Rodriguez, Mario

Ejecución: 01-01-2018 - 31-12-2019

  • iMarina

Desarrollo de narrativas históricas

  • Carretero Rodriguez, Mario

Ejecución: 01-01-2017 - 31-12-2019

  • iMarina

CAMBIOS CONCEPTUALES Y NARRATIVOS EN LA COMPRENSION DE HISTORIAS NACIONALES

  • Carretero Rodriguez, Mario (Investigador principal (IP))

Ejecución: 01-01-2016 - 31-12-2018

Tipo: Internacional

Importe financiado: 37873,00 Euros.

  • iMarina

Representación de narrativas históricas en distintos entornos culturales

  • Carretero Rodriguez, Mario (Investigador principal (IP))
  • Maria Fernanda Gonzalez (Investigador/a)
  • Bresco de Luna, Ignacio (Investigador/a)
  • Rodriguez Moneo, Maria (Investigador principal (IP))

Ejecución: 01-01-2014 - 31-12-2015

  • iMarina

Enseñanza de la historia y concepciones de la nación en alumnos de España e Iberoamérica.

  • Lopez Rodriguez, Cesar (Investigador/a)
  • Rodriguez Moneo, Maria (Investigador/a)
  • Alvaro Dueñas, Manuel (Investigador/a)
  • Helen Elizabeth Haste (Investigador/a)
  • Carretero Rodriguez, Mario (Investigador principal (IP))

Ejecución: 01-01-2011 - 31-12-2013

  • iMarina

Representación y cambio de conceptos históricos Estudio comparativo e implicaciones para la enseñanza de la historia en España e Iberoamérica

  • Lopez Rodriguez, Cesar (Investigador/a)
  • Williamson Mcdiarmid (Investigador/a)
  • Lopez Villar, Elena (Investigador/a)
  • Rodriguez Moneo, Maria (Investigador/a)
  • Maria Luisa Gutierrez Medina (Investigador/a)
  • Alvaro Dueñas, Manuel (Investigador/a)
  • Ortega Galvez, M Luisa (Investigador/a)
  • Jacott Jimenez, Liliana del Carmen (Investigador/a)
  • Jose Maria Gutierrez Gonzalez (Investigador/a)
  • Gonzalez Maria Fernanda (Investigador/a)
  • Carretero Rodriguez, Mario (Investigador principal (IP))
... Ver más Contraer

Ejecución: 10-01-2006 - 30-09-2011

Tipo: Nacional

Importe financiado: 86867,00 Euros.

  • iMarina

Enseñanza dela Historia y Memoria Colectiva.

  • Carretero Rodriguez, Mario (Investigador principal (IP))

Ejecución: 15-12-2003 - 14-12-2004

  • iMarina

Students representation of historical maps

  • Carretero Rodriguez, Mario (Co-supervisor)
  • Talak. Ana María (Co-supervisor)

1/3/2019

  • iMarina

Comprensión histórica y construcción de la identidad nacional en la representación de las narrativas maestras

  • Mario Carretero (Supervisor)

1/1/2015

  • iMarina

Conceptos y narrativas sobre la nación en estudiantes e historiadores

  • Rodriguez Moneo, Maria (Director)
  • Carretero Rodriguez, Mario (Director) Doctorando: LOPEZ RODRIGUEZ, CESAR

1/1/2012

  • iMarina

Representaciones de imágenes y narrativas históricas en la construcción de la identidad nacional. Un estudio comparativo entre Argentina, Chile y España

  • Carretero Rodriguez, Mario (Supervisor)

22/4/2005

  • iMarina

Las concepciones alternativas y el proceso de cambio conceptual la influencia del conflicto y el contexto en el dominio de la Física

  • María Rodríguez Moneo (Supervisor)

1/1/1998

  • iMarina

Procesos de razonamiento en la solución de problemas con contenido histórico

  • Carretero Rodriguez, Mario (Supervisor)

29/9/1995

  • iMarina

La comprensión de la causalidad histórica

  • Carretero Rodriguez, Mario (Director) Doctorando: Jacott, Liliana

5/7/1995

  • iMarina

La comprensión de la causalidad histórica

  • Liliana Jacott (Supervisor)

1/1/1995

  • iMarina

Practica docente y pensamiento del profesor de historia secundaria

  • Mario Carretero (Supervisor)

1/1/1992

  • iMarina

Teorías intuitivas sobre la enfermedad categorización, representación y razonamiento en expertos y profano

  • Carretero Rodriguez, Mario (Director) Doctorando: LOPEZ MANJON, ASUNCION

1/1/1991

  • iMarina

Este/a investigador/a no tiene patentes o licencias de software.

Última actualización de los datos: 20/04/22 11:28