ROMAN GONZALEZ, MARCOS
Publications
- Articles 33
- Books 1
- Book chapters 15
- Conferences 30
- Working papers 0
- Technical reports 0
- Research projects 0
- Supervised theses 1
- Patent or software license 0
Induced citation analysis: Development and application of a measurement instrument in a systematic review on role-playing games
- Rollano, C.
- Pérez-González, J.-C.
- Román-González, M.
Accountability in Research - 2025
Editor: Taylor and Francis Ltd.
10.1080/08989621.2025.2495287 View at source
- ISSN/ISBN 1545-5815
Quantum computing in K-12 education: an early systematic review
- Yusuf,A.
- Román-González,M.
- Behera,S.K.
Computer Science Education - 2025
Editor: Routledge
10.1080/08993408.2025.2545915 View at source
- ISSN/ISBN 1744-5175
Enhancing computational thinking skills in early education: exploring the efficacy and feasibility of unplugged methodologies
- Moreno-León,J.
- Román-González,M.
- Martín-Barroso,E.
- Zapata-Cáceres,M.
- Jiménez,M.
- Robles,G.
Thinking Skills And Creativity - 1/12/2025
Editor: Elsevier Ltd
10.1016/j.tsc.2025.101879 View at source
- ISSN 18711871
- ISSN/ISBN 1871-1871
The Competent Computational Thinking Test (cCTt): A Valid, Reliable and Gender-Fair Test for Longitudinal CT Studies in Grades 3-6
- El-Hamamsy,L.
- Zapata-Cáceres,M.
- Martín-Barroso,E.
- Mondada,F.
- Zufferey,J.D.
- Bruno,B.
- Román-González,M.
Technology, Knowledge And Learning (p. 1607-1661) - 25/1/2025
Editor: Springer Science and Business Media B.V.
10.1007/s10758-024-09777-8 View at source
- ISSN 22111662
- ISSN/ISBN 2211-1670
Generative AI and the future of higher education: a threat to academic integrity or reformation? Evidence from multicultural perspectives
- Abdullahi Yusuf
- Nasrin Pervin
- Marcos Román González
International Journal of Educational Technology in Higher Education - 2024
Editor: Springer Alemania
10.1186/s41239-024-00453-6 View at source
- ISSN/ISBN 2365-9440
Interaction Patterns During Block-based Programming Activities Predict Computational Thinking: Analysis of the Differences in Gender, Cognitive Load, Spatial Ability, and Programming Proficiency
- Yusuf, Abdullahi
- Noor, Norah Md
- Román-González, Marcos
AI, Computer Science and Robotics Technology - 2024
10.5772/acrt.36 View at source
- ISSN/ISBN 2754-6292
Computational Concepts and their Assessment in Preschool Students: An Empirical Study
- Jiménez, M.
- Zapata-Cáceres, M.
- Román-González, M.
- Robles, G.
- Moreno-León, J.
- Martín-Barroso, E.
Journal Of Science Education And Technology (p. 998-1020) - 1/12/2024
Editor: Springer Science and Business Media B.V.
10.1007/s10956-024-10142-8 View at source
- ISSN 10590145
- ISSN/ISBN 1573-1839
Generative AI in education and research: A systematic mapping review
- Yusuf, A.
- Pervin, N.
- Román-González, M.
- Noor, N.M.
Review of Education - 1/08/2024
Editor: John Wiley and Sons Inc
10.1002/rev3.3489 View at source
- ISSN/ISBN 2049-6613
Didactic strategies for the education of computational thinking from a gender perspective: A systematic review
- Torres-Torres, Y.-D.
- Román-González, M.
- Perez-Gonzalez, J.-C.
European Journal of Education - 1/06/2024
Editor: John Wiley and Sons Inc
10.1111/ejed.12640 View at source
- ISSN/ISBN 1465-3435
El pensamiento algorítmico como estrategia didáctica para el desarrollo de habilidades de resolución de problemas en el contexto de la educación básica secundaria
- Pinzón Pérez, Diego Fernando
- Román González, Marcos
- González Palacio, Enoc Valentín
Revista de Educación a Distancia (RED) - 2023
Editor: Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
10.6018/red.542111 View at source
- ISSN/ISBN 1578-7680
Computational thinking assessment: A developmental approach
- Marcos Román-González
- Juan-Carlos Pérez-González
Computational thinking curricula in k–12: International implementations (p. 121-142) - 2024
Editor: MIT press
- ISSN/ISBN 978-0-262-54805-2
Cómo desarrollar las competencias comunicativas del estudiantado
- Ángel De-Juanas Oliva
- Javier Páez Gallego
- Marcos Román González
- Hossein Hossein-Mohand
Alfabetización en evaluación para el desarrollo de las competencias comunicativas (p. 61-78) - 2024
Editor: Universitas
- ISSN/ISBN 978-84-7991-639-8
Estudiolab, una comunidad de aprendizaje e investigación en discord
- Cecilia Rollano
- Marcos Román-González
- Juan Carlos Pérez-González
Nuevas perspectivas en Educación, Innovación y TIC: una nueva mirada para la mejora social y empresarial (p. 45-49) - 2023
Editor: Dykinson
- ISSN/ISBN 978-84-1122-884-8
Toward a Theory (and Practice) of Multiple Computational Thinkings
- Roman-Gonzalez, M
- Moreno-Leon, J
- Robles, G
Computational Thinking Education in K–12: Artificial Intelligence Literacy and Physical Computing (p. 71-102) - 1/1/2022
Editor: MIT press
- ISSN/ISBN 9780262368971
- Dialnet
- iMarina
Elección de técnicas e instrumentos para la recogida de información
- Marcos Román González
Guía para la elaboración de trabajos fin de máster de investigación educativa (p. 147-159) - 2021
Editor: Octaedro
- ISSN/ISBN 978-84-18348-87-7
Educación del talento STEM (ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas) como impulso de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS)
- Mª Pilar Herce Palomares
- Marcos Román-González
Estudios sobre innovación e investigación educativa (p. 537-549) - 2021
Editor: Dykinson
- ISSN/ISBN 978-84-1377-303-2
Tendencias y agenda en la investigación del desarrollo del talento stem en la educación obligatoria
- Mª Pilar Herce Palomares
- Marcos Román González
- Carmen Jiménez Fernández
Avances en Ciencias de la Educación: Investigación y práctica (p. 351-361) - 2020
Editor: Dykinson
- ISSN/ISBN 978-84-1377-597-5
Pedagogía diferencial y atención a la diversidad
- Carmen Jiménez Fernandez
- Marcos Román González
Atención a la diversidad y Pedagogía Diferencial (p. 1) - 2019
Editor: UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia
- ISSN/ISBN 9788436275728
Individualización, diferenciación y personalización en la sociedad digital
- Marcos Román González
- M. Ángeles González Galán
Atención a la diversidad y Pedagogía Diferencial (p. 10) - 2019
Editor: UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia
- ISSN/ISBN 9788436275728
Diversidad afectivo-sexual y educación
- Alberto Izquierdo Montero
- Marcos Román González
Atención a la diversidad y Pedagogía Diferencial (p. 5) - 2019
Editor: UNED - Universidad Nacional de Educación a Distancia
- ISSN/ISBN 9788436275728
Investigating the Impact of Programming Activities on Computational Thinking and AI Literacy in Spanish Schools
- Moreno-León, Jesus
- Vasco-González, Margarita
- Román-González, Marcos
- Robles, Gregorio
PROCEEDINGS OF THE 19TH WIPSCE CONFERENCE IN PRIMARY AND SECONDARY COMPUTING EDUCATION RESEARCH, WIPSCE 2024 (p. 1-10) - 1/1/2024
10.1145/3677619.3678111 View at source
- ISSN/ISBN 979-8-4007-1005-6
Improvement of Computational Thinking skills through unplugged activities in Upper Secondary Education
- Benavides-Escola, Christian Andrés
- Martín-Barroso, Estefanía
- Zapata-Cáceres, María
- Román-González, Marcos
Proceedings of the 19th WiPSCE Conference on Primary and Secondary Computing Education Research (p. 1-9) - 1/1/2024
10.1145/3677619.3678110 View at source
- ISSN/ISBN 979-8-4007-1005-6
Computational Thinking (CT) Measurement Model Based on Bloom's Taxonomy and the GQM Model
- Muñoz, R.F.Z.
- Alegría, J.A.H.
- Román-Gonzalez, M.
- Robles, G.
Polarization Measures In Bi-Partition Networks Based On Fuzzy Graphs (p. 134-149) - 1/1/2024
Editor: Springer Science and Business Media Deutschland GmbH
10.1007/978-3-031-75236-0_11 View at source
- ISSN 18650929
- ISSN/ISBN 1865-0937
Propuesta del modelo DDC de identidad digital
- Cecilia Rollano
- Marcos Román González
- Juan Carlos Pérez-González
XX Congreso Internacional de Investigación Educativa: III Encuentro Internacional de Doctorandos/as e Investigadores/as Noveles de AIDIPE, Santiago de Compostela, 14-17 de junio de 2022, libro de actas (p. 2668-2674) - 2023
Editor: Universidade de Santiago de Compostela
Niñas y mujeres neuroatípicas: Protocolo para una revisión sistemática
- Anaïs Roseline Magnon
- Marcos Román González
XX Congreso Internacional de Investigación Educativa: III Encuentro Internacional de Doctorandos/as e Investigadores/as Noveles de AIDIPE, Santiago de Compostela, 14-17 de junio de 2022, libro de actas (p. 1585-1592) - 2023
Editor: Universidade de Santiago de Compostela
Specific Didactic Strategies Used for the Development of Computational Thinking in the Female Collective in Primary and Secondary Education: A Systematic Review Protocol
- Torres-Torres, Y.-D.
- Román-González, M.
- Pérez-González, J.-C.
ACM International Conference Proceeding Series (p. 25-29) - 26/10/2021
Editor: Association for Computing Machinery
10.1145/3486011.3486414 View at source
- ISSN/ISBN 9781450390668
Evaluation of an Online Intervention to Teach Artificial Intelligence with LearningML to 10-16-Year-Old Students
- Rodríguez-García, JD
- Moreno-León, J
- Román-González, M
- Robles, G
SIGCSE 2021 - Proceedings of the 52nd ACM Technical Symposium on Computer Science Education (p. 177-183) - 1/1/2021
Editor: Association for Computing Machinery, Inc
10.1145/3408877.3432393 View at source
- ISSN/ISBN 9781450380621
Validity Evidence for the ‘Computational Thinking Test’ at the Upper-secondary Level Using IRT and CFA
- Guggemos, Josef
- Seufert, Sabine
- Román González, Marcos
American Educational Research Association (AERA) Annual Meetin - 2020
Computational Thinking Test for Beginners: Design and Content Validation
- Zapata-Caceres, M.
- Martin-Barroso, E.
- Roman-Gonzalez, M.
Ieee Global Engineering Education Conference, Educon (p. 1905-1914) - 1/1/2020
Editor: IEEE Computer Society
10.1109/educon45650.2020.9125368 View at source
- ISSN 21659567
- ISSN/ISBN 2165-9567
Introducing Artificial Intelligence Fundamentals with LearningML: Artificial Intelligence made easy
- Rodríguez-García, J.D.
- Moreno-León, J.
- Román-González, M.
- Robles, G.
ACM International Conference Proceeding Series (p. 18-20) - 1/1/2020
Editor: Association for Computing Machinery
10.1145/3434780.3436705 View at source
- ISSN/ISBN 9781450388504
This researcher has no working papers.
This researcher has no technical reports.
This researcher has no research projects.
Codigoalfabetización y pensamiento computacional en Educación Primaria y Secundaria: validación de un instrumento y evaluación de programas
- Marcos Román González
- Carmen Jiménez Fernández (dir. tes.)
- Juan Carlos Pérez-González (dir. tes.)
- María Pilar Colás Bravo (pres.)
- José Luis García Llamas (secr.)
- Javier Tourón Figueroa (voc.)
2016
Reading institution: UNED. Universidad Nacional de Educación a Distancia
This researcher has no patents or software licenses.
Researcher profiles
-
ORCID
-
Dialnet id
-
Google Scholar Id

